4000 Islands - Reisverslag uit Khinak, Laos van Ramona Ruijter - WaarBenJij.nu 4000 Islands - Reisverslag uit Khinak, Laos van Ramona Ruijter - WaarBenJij.nu

4000 Islands

Door: Ramona Ruijter

Blijf op de hoogte en volg Ramona

16 December 2016 | Laos, Khinak

"Si Phan Don, beter bekend als de 4000 Islands, is een verzameling van kleine eilanden in de Mekongrivier in Laos. De grootste en bekendste eilanden van deze eilandengroep zijn Don Khong, Don Det en Don Khon. Deze eilanden stralen rust uit. Ontspannen is dan ook de populairste activiteit. Van het lezen van een boek in een hangmat tot het staren naar de zonsondergang met een ijskoude BeerLao. Een bezoek aan the 4000 Islands vormt een ontspannend onderdeel van je reis door Laos." Dit lees je op internet en wat betreft Don Det sluit ik mij hierbij volledig aan. Afgelopen dinsdag zijn wij hier aangekomen op het eiland Don Det. Helaas voor ons kwam, bij aankomst, de regen met bakken uit de lucht vallen. Het eiland zag er toen voornamelijk modderig uit. Om naar ons hostel te komen, zouden we gratis worden opgehaald en gebracht met een tuk tuk. Wachtend op de tuk tuk kwamen we in gesprek met twee Engelsen die ook naar hetzelfde hostel gingen als wij. Blijkbaar hebben ze op Don Det een andere definitie van een tuk tuk dan wij tot nu toe kennen. Er kwam namelijk een motor aanrijden met daaraan een kleine zijkar waarop twee zitplekken. Daarnaast kwam er nog een gewone motor aanrijden. Met haar backpack op haar rug en een kleine rugzak voorop ging Chantal achterop de motor zitten. Vervolgens ging ik achterop de andere motor waarbij twee Engelse reizigers in de kleine kar zaten. Door de smalle en modderige paadjes reden we naar ons hostel. Het was op een aantal momenten spannend of we met zijn vieren niet onderuit zouden gaan, omdat het zo glad was op de paden. Aangekomen bij het hostel hebben we ons opgefrisd en verder vrij weinig gedaan. We moesten nog even bijkomen van onze lange reis. De dagen erna heeft het gelukkig niet meer zoveel geregend, slechts hier en daar een korte bui. Ons hostel hebben we de dagen erna ingeruild voor een primitieve bungalow waarbij we in onze hangmatten genieten van het uitzicht op het water. Don Det is totaal anders dan alle andere plekken waar we zijn geweest. Het is hier enorm rustig: auto's of sirenes hoor je niet aangezien die hier vanwege de smalle paden onmogelijk kunnen rijden. Overal zie je beesten rondlopen met hun jongen: koeien, kippen, eenden, varkens, katten en honden. Allemaal leven ze naast en door elkaar. Als je dan in een restaurant zit, komt er ineens een kat op je schoot springen en bij je liggen. s'Avonds hoor je de kikkers allemaal kwaken en hoor je de krekels. Vannacht zag Chantal ineens een koe voor onze bungalow in het gras. Wat betreft de rust wordt deze wél iedere ochtend tussen vijf en zeven uur verstoord door de hanen die naar elkaar roepen. Buiten dat is het een heerlijk eiland. Voor ons is het ook een appart gezicht om te zien dat we kleine restauranten zien waar de eigenaren zelf televisie kijken of aan het dutten zijn of dat ze ineens niet meer een bestelling kunnen maken, omdat het gas op is. Daarnaast worden er tot onze verbazing op dit eiland veel "happy" of mushroom shakes aangeboden. Bij het wisselen van geld voor dollars, die we nodig hebben voor ons visum voor Cambodja, stelde de eigenaar voor dat we goede wiet en happy en mushroom shakes bij hem konden bestellen. Op dat voorstel zijn we maar niet verder ingegaan. In plaats van onszelf te drogeren, hebben we gisteren een intensieve dag gehad. Met een groep zijn we gaan kajakken wat ons goed afging. Ondanks de verschillende en ook zware stromingen in de rivier zijn we niet gekanteld met onze kajak. De gids die met ons mee was, heeft zowel kleine als grote watervallen laten zien. Onze gids gedroeg zich als een entertainer met zijn grappen en met zijn backflips in het water. Bij het uitleg geven, propte hij maar wat Engelse woorden in zijn zinnen in de hoop dat de groep het zou begrijpen. Verder zorgde hij goed voor ons. We werden voorzien van een uitstekende lunch. Na de lunch begon het flink te regenen. Met een aantal anderen zijn we gedurende de regen gaan zwemmen in de rivier. Er was op die plek geen stroming dus het kon prima. De regeldruppels stuiterden op het water in de rivier en dat gaf een prachtig gezicht. De kajaktour hebben we afgesloten met een geweldig uitzicht op de grote watervallen. De golven die de grote watervallen veroorzaakten sloegen ruig tegen de rotsen. s'Avonds na de kajaktour waren we helemaal gesloopt. De verfrissende douche na deze intensieve dag deed ons dan ook goed. Helemaal schoon waren we na de douche niet. We zijn er namelijk achter gekomen dat het water rechtstreeks uit de rivier komt.

• 17 December 2016 - 12:56

Richard En Martine:

Hoi Ramona, het lijkt me heerlijk om na een aantal weken reizen in een hangmat lekker bij te komen.... jammer van de regen maar jullie vermaken jezelf uitstekend! Ik begrijp dat Laos heel erg "groen" is en biologisch: rivierwater wordt douchewater en misschien ook nog wel drinkwater.. Veel plezier en we zien het volgende verhaal graag weer tegemoet. Groetjes, Richard en Martine