Koh Rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ramona Ruijter - WaarBenJij.nu Koh Rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ramona Ruijter - WaarBenJij.nu

Koh Rong

Door: Ramona Ruijter

Blijf op de hoogte en volg Ramona

03 Januari 2017 | Cambodja, Preah Seihanouk

Koh Rong wat was je geweldig! Ruim een week geleden zijn we op dit eiland aangekomen. We hebben enorm genoten van de prachtige stranden en het helder blauwe zeewater. Op het eiland werden we goed ontvangen met een welkomstpraatje over de gevaren op het eiland waaronder de giftige spinnen en slangen die zich in de jungle bevinden. Al snel kwamen we Scott tegen die we eerder op de slowboat naar Luang Prabang hebben ontmoet. Die zelfde avond was er de Christmas Party die naast ons hostel werd gehouden. Samen met Scott en nog een heleboel andere backpackers hebben Chantal en ik een geweldige avond gehad. Ik heb me weer eens verbaasd over het feit dat alles gewoon "mag" en kan. Eén van de toiletten bijvoorbeeld was regelmatig vol met mensen die daar drugs aan het innemen waren. Daarnaast, omdat de rij voor de toiletten zo lang was, gingen mensen gewoon voor onze kamer plassen. Verder waren er enorme salamanders in onze kamer. Tenslotte, toen we s'ochtends om 9 uur gingen uitchecken, zagen we nog steeds mensen dansen op de muziek. s'Ochtends hing er, dankzij de wildplassers, dan ook een enorme pislucht. Dus Chantal en ik waren blij dat we naar een ander hostel gingen. In ieder geval, ik heb mij enorm vermaakt! Als kers op de taart van deze Christmas Party heb ik een prachtige zonsopgang gezien. De rest van de dagen op Koh Rong waren meer van hetzelfde: overdag zijn we heerlijk gaan ontspannen op het strand en s'avonds gingen we met meerdere backpackers gezellig eten om vervolgens de dag af te sluiten met een aantal drankjes. We hadden een gezellige groep backpackers met wie we dagelijks optrokken. Steeds meer backpackers sloten zich aan bij ons. We kwamen ook weer backpackers tegen die we al eerder in Laos hadden ontmoet. Om eens voor wat verandering in ons dagprogramma te zorgen, hebben Chantal en ik voor onze groep een boottocht qgeregeld naar het eiland Koh Rong Samloem. Dit eiland schijnt nog rustiger en mooier te zijn dan Koh Rong. Daar ben ik het totaal mee eens. Toch ben ik erg blij dat we er slechts een dag zijn geweest en niet langer, omdat het eiland naar mijn mening iets te rustig was. De reis naar dit eiland heeft ongeveer een uur geduurd met een lokale boot die werd aangedreven met een zelf in elkaar geknutselde motor. Het was die dag iets meer dan de andere dagen bewolkt, maar verder zag het weer er prima uit. Aangekomen op Koh Rong Samloem hebben we eerst nog 20 minuten door de jungle gelopen om uiteindelijk aan te komen bij een prachtig strand. Die middag hebben we heerlijk gesnorkeld en ontspannen. Er heerstte een fijne en rustige sfeer. Iedereen was ook wat stiller die dag. Zodra we merkten dat de zon wat begon onder te gaan, zijn we teruggelopen naar de boot. Het waaide die dag al wat meer dan de andere dagen, maar aangekomen bij de boot waaide het wel erg hard. De golven waren erg hoog en iedereen vroeg zich dan ook af of het wel verstandig was om nu van het eiland te vertrekken. De kapitein sprak ook geen Engels en kon geen duidelijk antwoord geven op onze vraag of het wel of niet verstandig was om op dat moment terug te gaan. Door de hoge golven was de boot vast komen te liggen op het zand. Met zijn allen hebben we de boot moeten drukken zodat de kapitein de motor kon starten. Bij het merendeel van de groep zag je de paniek in hun ogen. Slechts een aantal straalden echt rust uit. Voor Chantal was het al helemaal eng, aangezien zij sowieso niet een held op het water is. Haar grootste nachtmerrie was waar geworden. Ze hield zich stevig vast aan Lukas, maar hij maakte het er ook niet beter op toen hij vertelde dat hij niet kon zwemmen. Iedereen droeg een zwemvest en had alle tassen in de koelbox gedaan. Ik probeerde Chantal gerust te stellen dat de kapitein dit vaker had gedaan en wist wat hij moest doen, maar dat gerust stellen duurde niet voor lang. Ik voelde mij die dag al niet zo goed en dat in combinatie met de enorme golven had als gevolg dat ik drie keer moest overgeven. Gelukkig had ik een plastic tasje bij de hand, want overboord overgeven, zou met deze golven mij zeker niet gelukt zijn. Mijn portie geluk heb ik ook weer gekregen nadat ik drie keer mijn plastic tasje met braaksel over boord heb gegooid. Ik heb de vissen dus goed voorzien van voedsel (zoals de lokale mensen in Thailand denken). Ondanks dat het donker was, wist de kapitein goed de golven in te schatten. Eindelijk na 2,5 uur zijn we aangekomen bij Koh Rong. Iedereen was blij en opgelucht. Die boottocht heeft ons allen dichter bij elkaar gebracht. Die avond ben ik mijn bed ingekropen en zijn alle anderen nog gaan napraten over dit avontuur. De volgende dag voelde ik mij gelukkig beter en ik heb gezellig oud en nieuw kunnen vieren met alle anderen. Met zijn allen hebben we afgeteld, wat ik echt een bijzonder moment vond. Onze vrienden Rachelle en Akash, die we eerder in Siem Reap hadden ontmoet, waren er ook bij. Een aantal uren hebben we nog doorgefeest en toen zijn we heerlijk gaan slapen. Sommige zijn aan de energyshots gegaan om vervolgens de hele nacht door te feesten op Police Beach (een energyshot is gelijk aan 8 blikjes red bull). Naast het feesten en liggen op het strand hebben we gedurende ons verblijf op Koh Rong ook nog de plankton gezien. De plankton was alleen s'avonds te zien. Als je dan met je hand door het water bewoog, zag je de plankton licht geven. Nogmaals Koh Rong was geweldig, maar na ruim een week kijk ik echt weer uit naar de stad om tempels en andere culturele bezienswaardigheden te zien. Met oud en nieuw was het eiland naar mijn mening ook te vol waardoor er meer afval rondslingerde en er een vieze geur rondhing. Het eiland stond verder ook bekend om haar vele voedselvergiftigingen waar ook ik blijkbaar aan heb moeten toegeven. Gisteren hebben we helaas gedag tegen de andere backpackers moeten zeggen. Ik ben blij hen ontmoet te hebben en dat ik naar hen interessante meningen en verhalen heb kunnen luisteren: " you see it when you belief it!"

  • 03 Januari 2017 - 12:37

    Richard En Martine Ruijter:

    Hoi Ramona,

    Wat een avontuur zeg, knap dat je zo rustig bent gebleven. En de vissen zijn ook weer blij haha.
    Ik had al een voor gevoel dat er iets gebeurd was, waar je nog even mee wilde wachten om het te vertellen.
    In ieder geval hebben jullie een hele leuke tijd gehad op de eilanden en zijn lekker bruin.
    Ja nu nog een week en dan kom je weer terug in ons koude kikkerlandje. Maar wel weer je eigen bed.
    We wensen je nog een fijne week toe, nu jullie weer richting Bangkok gaan.

    Groetjes, Martine en Richard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Januari 2017

Het einde van mijn reis

08 Januari 2017

De laatste dagen in Cambodja

03 Januari 2017

Koh Rong

21 December 2016

Cambodja - Siem Reap

16 December 2016

4000 Islands
Ramona

Actief sinds 13 Nov. 2016
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 13309

Voorgaande reizen:

01 November 2018 - 23 April 2019

Australië

13 November 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: