Cambodja - Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ramona Ruijter - WaarBenJij.nu Cambodja - Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ramona Ruijter - WaarBenJij.nu

Cambodja - Siem Reap

Door: Ramona Ruijter

Blijf op de hoogte en volg Ramona

21 December 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Afgelopen zaterdag zijn we hier aangekomen in Siem Reap. Met de bus zijn we van Don Det de grens Laos - Cambodja overgestoken. Van andere reizigers hadden we al verhalen gehoord dat je bij de grens meerdere keren tegen gehouden kan worden om naast je visum ook nog eens voor allerlei verzonnen extra's te betalen. In de bus waarschuwde de gids hier ook voor. Hij vertelde dat dit dagelijks een strijd oplevert voor de reizigers, die zelf hun visum halen bij de grens, die nooit wordt gewonnen. Volgens de gids moesten we dus 5 dollar meer betalen aan hem en hem ons paspoort afgeven. Dan zou hij alles verder regelen en werden we ervan verzekerd niet nog meer te betalen. Chantal en ik vertrouwde dit verhaal niet. Gedurende onze reis in Laos hebben we al eerder gemerkt dat de mensen niet allemaal eerlijk zijn. De manier waarop de gids dit verhaal vertelde klopte niet. Er waren meer reizigers in de bus die het ook niet vertrouwde. Aangekomen bij de grens zijn we met een kleine groep uitgestapt om zelf ons visum te halen. Een oude vrouw in de bus schreeuwde nog boos naar ons dat het onze schuld was dat de bus moest wachten. We hebben met zijn allen gelachen om haar reactie. Voornamelijk toen bleek dat wij op haar moesten wachten, omdat het verkrijgen van ons visum soepel verliep. Voor de stempel om Laos uit te komen moesten we inderdaad bijbetalen (2 dollar), maar wat betreft de vervolgstappen ging alles prima. Al bij al heeft het ongeveer 20 minuten geduurd om de grens over te steken. Wij kunnen dus bevestigen dat die "horror" verhalen over de grens van Laos - Cambodja totale onzin zijn. De verdere rit naar Siem Reap was lang, maar verliep prima. Vanuit onze minivan verbaasde ik mij over een aantal dingen:
- De weg was in vergelijking tot Laos super goed geasfalteerd;
- De buschauffeur reed erg goed en had geen rare inhaalacties;
- Sommige auto's en tuk tuks hebben hun achterlicht in verschillende kleuren (blauw, groen en paars).

Na 12 uur reizen, waren we eindelijk aangekomen in Siem Reap. Vanaf het busstation werden we met een tuk tuk naar ons hostel gebracht. Daar werden we als princessen behandeld. De mensen zijn hier erg vriendelijk. Verder hebben we de afgelopen dagen al gemerkt dat ze wel raad weten met handel en het binden van klanten. Vandaag kregen we bijvoorbeeld gratis een hele pot met heerlijke thee. "See you tommorrow" wordt er dan tegen ons gezegd als we het restaurant verlaten. De afgelopen drie dagen hebben we de fietsen gehuurd en zijn we de beroemde Angkor Wat tempel gaan bezichtigen. De tempel doet ons denken aan de disney film jungle book en was prachtig om te zien. We hebben zowel zonsondergang als -opgang bij Angkor Wat gezien. Naast deze enorme tempel hebben we nog een aantal andere tempels bekeken waar zelfs apen rondliepen. Naast het culturele gedeelte heeft deze stad ook nog eens een geweldig nachtleven. Rond een uur of zes s'avonds komt de stad meer tot leven. De versierlichten gaan aan en de lokale bevolking is bezig met het opbouwen van hun kraampje op de night market. Verder is er een pubstreet waar een bier slechts 0,50 dollar is. De afgelopen avonden hebben we afgesproken met twee reizigers die we gedurende de rit naar Siem Reap hebben ontmoet: Rachelle en Akash. Chantal en ik hadden een hele goede klik met hen. De afgelopen avonden zijn we dan ook wezen stappen met hen, wat dan ook geweldig was! Aangezien Akash in een hostel verbleef wat een dakterras met zwembad heeft, zijn we daar gisteren met zijn vieren gaan relaxen. Vandaag zijn Rachelle en Akash helaas vertrokken, maar we zullen hen weer zien met de feestdagen op de eilanden van Cambodja. Morgen hebben we het plan om naar een uitkijkpunt te fietsen en vrijdag nemen we de nachtbus richting de eilanden van Cambodja.